Ammattitaitoista ravintolasiivousta yritysten tarpeisiin. Yksilölliset ravintolasiivouspalvelut tarjoaa Dastia-Siivous Oy. Pyydä tarjous meiltä!
Ravintolasiivouksessa eli ravintola-, kahvila- ja yökerhokohteiden siivouspalveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa on huomioitava kahden erilaisen sidosryhmän tarpeet: siivouspalvelun tilaajan, eli yritysasiakkaan myynnin ja asiakaspalvelun tukeminen sekä loppukuluttajan viihtyvyys ja turvallisuus. Erityistä huomiota ravintolasiivouksessa on kiinnitettävä ravintolan palveluprosessin vaatimuksiin ja turvallisuusmääräysten, kuten elintarviketurvallisuutta koskevan lainsäädännön ja suositusten noudattamiseen. Oleellisinta ravintolasiivouksessa kuitenkin on, että asiakkaat tulevat tilaan nauttimaan aamupalaa, lounasta, illallista, tai juomaan ja nauttimaan hyvästä seurasta, viettämään iltaa, merkkipäivää tai vuosipäivää, seuraamaan esitystä, tanssimaan… Sanalla sanoen asiakkaat tulevat tilaan viihtymään!
Ravintolasiivous poikkeaa palveluna muista ylläpitosiivoustyypeistä. Ravintoloissa käsitellään elintarvikkeita – joka paikattuina tai pakkaamattomassa muodossa – alkoholia, kahvia ja muita raaka-aineita jotka saattavat siivottaville pinnoille päästessään vaikuttaa oikeiden siivouksessa käytettävien menetelmien ja kemikaalien valintaa. Liiketoiminnan luonteeseen kuuluu, että asiakastiloissa sattuu ja tapahtuu: päihtynyt asiakas rikkoo lasin pöydän kulmaan, lapsi kaataa mehukannun sohvalle ja tarjoilija pudottaa lautasen baarin taakse lattialle, WC-tiloihin ilmestyy tarroja ja töherryksiä ja joku voi pahoin tanssilattian verhon taakse… Ravintolasiivous vaatii työtä suorittavalta siivoojalta kohteen tuntemusta, ongelmanratkaisukykyä ja jatkuvaa työkohteen tarkkailua mahdollisten poikkeamien taklaamiseksi. Vaikka kyseessä olisi fiinimpi ruokapaikka, on siivoojan oltava jatkuvasti valppaana vaaditun laatutason toteutumisen tarkastelemiseksi.
Ravintolasiivous kulkee palveluna lähes käsi-kädessä asiakas yrityksen henkilöstön toiminnan kanssa; työtä tehdään usein osittain yhtäaikaisesti ja vastuut jakautuvat myös usein osin asiakkaan, osin siivouspalvelun tuottajan välille. Tämä auttaa luonnollisesti palvelun molempia osapuolia yhteiselon rakentamisessa, viestinnässä ja ennen kaikkea loppuasiakkaan palvelelmisessa. Käytänteistä ja vastuualueiden rajoista ja mahdollista risteämisestä on kuintenkin tärkeää sopia jo etukäteen päällekkäisen työn ja väärinymmärrysten välttämiseksi.
Dastialla luomme ravintolasiivoukseen aina kohdekohtaiset työohjeet ja suunnittelemme ylläpitosiivouksen ja perussiivouspalvelut kiinteistön ominaispiirteet ja asiakkaan toiminta huomioonottaen. Asiaskaspaikkojen lukumäärä ja sijoittelu, lattioiden ja kalusteiden pintamateriaalit, tilojen kokoonpano ja käyttötarkoitus, kriittisten toimintojen kuten sisäänkäyntien, keittiön, baaritiskien ja WC-tilojen sijoittelu asiakastiloissa vaikuttavat kaikki osaltaan kunkin tilan yksilöllisen ravintolasiivouspalvelun rakentamiseen. Dastian ravintolasiivousasiakaskuntaan kuuluu eri kokoisia kahviloita, baareja, pikaruokaravintoloita, lounas- ja ruokaravintoloita, pizzerioita, anniskeluravintoloita sekä yökerhoja ja yhteisen All-Rounders -konsernin alla siivoamme myös elokuvateattereita.
Ravintolasiivous tehdään pääsääntöisesti ravintolan aukioloaikojen ulkopuolella aamuisin tai päivällä. Tarjousvaiheessa mitoitamme kohteeseen käytettävät resurssit ja suunnittelemme palvelun toteutuksen. Kun yhteistyön käynnistämisestä on sovittu asiakkaan kanssa kolmiportainen työnjohtomme (palvelupäällikkö, palveluesihenkilö, palveluvastaava) tutustuu tarkemmin työkohteeseen ja sen käytänteisiin, nimeää kohteeseen vaikutuiset siivoojat. Työnjohto vastaa työntekijöiden opastuksesta ja perehdytyksestä sekä tuotantoprosessien jatkuvasta valvonnasta startin jälkeen.
Ravintolasiivous on tärkeää suunnitella jo ennen starttia mahdollisimman kattavasti, vaikka siivouspalvelun jäsentyy aina lopullisesti vasta toteutusvaiheessa. Ravintoloiden toiminnassa on paljon siivouspalveluun epäsuorasti vaikuttavia tekijöitä, jotka tulee huomioida ja käydä läpi ennen kuin palveluntuotanto varsinaisesti käynnistyy. Tällaisia ovat mm. ravintolan aukioloajat, huolto- ja kuormaaikataulut, lukitsemiset ja muut turvallisuuskäytänteet, löytötavarat, jätteiden lajittelu, eritetahrojen ja graffitien poistamiseen liittyvät käytänteet, valvonta, työturvallisuus jne jne.
Ravintolakohteissa laatua valvotaan erityisen tarkasti asiakaskokemuksen ohella elintarviketurvallisuuden näkökulmasta, noudattamalla mm. Eviran laatimia ohjeistuksia siivousvälineiden valintaan, säilytykseen ja huoltoon liittyen. Julkiset Oiva-raportit asettavat ravintola-alan toimijat suoran tarkastelun alaisiksi ja puutteiden aiheuttamat pistemenetykset saattavat vaikuttaa jopa asiakaskäyttymiseen. Siivouspalvelun tuottajalla ei luonnollisestikaan missään nimessä ole varaa vetää asiakkaansa raporttia lokaan oman, puutteelisen toimintansa johdosta.
Dastian toimii hyvin aktiivisesti elintarvikehygienian varmistamiseksi ja viranomaismääräysten täyttämiseksi. Sen lisäksi että valvomme omaa toimintaamme ja seuraamme viimeisimmän puhtaustiedon ja tietotaidon kehittymistä, pyrimme seuraamaan myös ravintolatoimialan sääntelyn ja vaatimusten kehitystä. Tarvittaessa työnjohtomme konsultoi myös ravintolan omaa henkilökuntaa oikeiden siivousvälineiden ja puhdistusaineiden valintoihin ja käyttöön liittyvissä kysymyksissä.
Mikäli tarvitset luotettavaa ja osaavaa ravintolasiivousta yrityksellesi, ota yhteyttä ja pyydä tarjous!
"*" indicates required fields
"*" indicates required fields